Słownik pojęć żeglarskich?

Zarówno przed, jak i w czasie szkolenia wszystko może wydawać się trudne. Dotyczy to zwłaszcza terminów i pojęć, którymi posługują się żeglarze. 

Jak w każdym nowym zajęciu, sporcie czy hobby pojawiają się nowe słowa i kreślenia na przedmioty jak i czynności. W żeglarstwie również ukształtowała się specyficzna terminologia, którą należy poznać, by swobodnie żeglować i znaleźć wspólny język z przyjaciółmi na „kei” 😉 

Przedstawiamy zatem pomoc – słowniczek podstawowych pojęć żeglarskich. 

Jacht i jego części

Dziób – przednia część każdej jednostki pływającej.

Rufa – tylna część jachtu.

Burty – boczne części kadłuba, boki jachtu.

Pokład – zamyka od góry kadłub jachtu. 

Kokpit – obniżona część pokładu, w której najczęściej przebywa załoga. 

Ster/płetwa sterowa – służy do nadawania kierunku jednostce. Jest obsługiwany za pomocą koła sterowego lub rumpla, czyli drążka połączonego jarzmem lub trzonem sterowym z płetwą sterową.

Takielunek – najczęściej w ten sposób określa się olinowanie i ruchomy osprzęt na jachcie, związany zazwyczaj z ożaglowaniem jednostki, czyli jest to wszystko, co znajduje się powyżej pokładu, więc także m.in. maszty.

Żagle – pędnik, który wykorzystuje wiatr do nadania celowego ruchu jachtowi Jest wiele rodzajów żagli, m.in. w zależności od ich kształtu i przeznaczenia.

Koja – miejsce do spania pod pokładem jachtu.

Bakista – schowek pod pokładem.

Bulaj – okrągłe okno na jachtach i statkach.

Kambuz – kuchnia na jachcie.

Kubryk – pomieszczenie mieszkalne na większych jachtach i żaglowcach, najczęściej w dziobowej części.

Mesa/messa – pomieszczenie na jachtach i żaglowcach służące jako jadalnia, miejsce spotkań i spędzania wolnego czasu. 

Kingston – toaleta na jachcie.

Cuma – lina łącząca jacht z lądem.

Bosak – drąg zakończony hakiem i grotem, który służy m.in. do wyławiania z wody przedmiotów lub manewrów portowych.

Środki bezpieczeństwa – słowniczek żeglarski 

Pas ratunkowy – utrzymuje rozbitka na powierzchni wody. Ma większą wyporność niż kamizelka ratunkowa oraz m.in. gwizdek.

Kamizelka ratunkowa – utrzymuje człowieka na powierzchni wody oraz ma zapobiec utopieniu się osoby nieprzytomnej.

Kamizelka asekuracyjna – ma mniejszą wyporność niż kamizelka ratunkowa, więc jest skierowana do osób, które potrafią pływać. Nie jest to zatem środek ratunkowy.

Uprząż asekuracyjna – pozwala na przypięcie się do jachtu np. do lajfliny, czyli do liny rozciągniętej wzdłuż pokładu. Zapobiega wypadnięciu za burtę jednostki.

Funkcje na jachcie

Kapitan – najważniejsza osoba na jednostce, zarówno w świetle prawa zwyczajowego, jak i m.in. Kodeksu Morskiego, czy ustawy o bezpieczeństwie morskim.

Oficer – osoba wyznaczone przez kapitana do pomocy. Często stoi na czele wachty.

Bosman – osoba odpowiedzialna za żagle, liny, porządek na pokładzie i konserwację jachtu.

Kuk – kucharz na statku lub jachcie.

Kursy i manewry – słowniczek żeglarski

Fordewind – kurs jachtu względem wiatru, wiejącego prosto w rufę.

Półwiatr – kurs jachtu względem wiatru wiejącego prostopadle w burtę.

Baksztag – kurs jachtu względem wiatru wiejącego z kierunku pomiędzy fordewindem a półwiatrem (halbwindem).

Kąt martwy – jest to taki kąt kursowy jachtu względem wiatru, w którym nie może poruszać się jednostka o napędzie żaglowym ponieważ wiatr nie wytwarza odpowiedniej siły nośnej na żaglu. Wiatr wieje w dziób.

Bajdewind – kurs jachtu względem wiatru wiejącego z kierunku pomiędzy granicą kata martwego a półwiatrem.

Sztormowanie – pływanie w warunkach sztormowych, czyli podczas silnego, porywistego, długotrwałego wiatru o sile nie mniejszej niż 8° w skali Beauforta.

Sztrandowanie – celowe wprowadzenie jachtu na brzeg lub mieliznę przybrzegową w celu ratowania jachtu lub jego załogi

Achtersztag (aftersztag) – lina olinowania stałego,  która biegnie od topu masztu w kierunku rufy, gdzie jest przymocowana

Bajdewind (bejdewind) – wiatr, który wieje z przedniej lewej lub prawej ćwiartki.

Bakista – skrytki (zamykane szafki), w którym można przechowywać rzeczy osobiste załogi lub elementy wyposażenia jachtu (liny, wiadra, osprzęt jachtu). Mogą być one umieszczone pod kojami lub pod siedzeniami w kokpicie.

Baksztag – lina, która stabilizuje maszt przy wiatrach wiejących od rufy. Może to również oznaczać kurs, w którym wiatr wieje od rufy (z prawej lub lewej strony) 

Balast – dodatkowe przedmioty o dużym ciężarze umieszczone w dolnej części kadłuba, zapewniające większą stabilność

Bom – metalowa, najczęściej pusta w środku, pozioma „rura”, do której przymocowana jest dolna część największego żagla (grota)

Bosak – drewniany „kij” zakończony haczykiem z jednej strony. Używamy go do odpychania lub przyciągania jachtu w czasie manewrów w porcie, łapania boi lub wyławiania z wody drobnych przedmiotów

Bulaj – okno na łodzi o okrągłym kształtem

Burta – boki kadłuba jachtu

Cuma (dziobowa/rufowa) – gruba lina, używana do cumowania, czyli przywiązania jachtu do pomostu lub brzegu

Dziadek – fala, która może zalać pokład podczas wchodzenia jachtu ostro na fale

Dzielność jachtu – cechy konstrukcyjne jachtu, które zapewniają, bezpieczną i wygodną żeglugę. To mogą być na przykład niewywrotność, sterowność, zwrotność, szybkość

Dziób – przednia część kadłuba łodzi (nazwany na podobieństwo do dziobów ptaków)

Fał – lina, która służy do podnoszenia i opuszczania żagli

Farwater – szlak, po którym będzie się żeglowało

Fok – duży, przedni żagiel (ma kształt trójkąta)

Fok się śmieje! – komenda, którą wydaje sternik, aby osoba odpowiedzialna za położenie foka zmieniła jego położenie (żeby nie łopotał)

Fordewind – pełny wiatr, wiejący od rufy

Forluk – właz, który znajduje się na dziobie i przez który mamy dostęp do wnętrz przedniej części łodzi

Grot – główny największy trójkątny żagiel stawiany na maszcie i przymocowany dolną krawędzią do bomu

Grzyb – wywrócony jacht (uderzające podobieństwo odwróconego do góry dnem jachtu i kapelusza grzyba)

Jaskółka – półka znajdująca się w części wewnętrznej, najczęściej nad kojami. Przypomina ona gniazda jaskółek, stąd nazwa

Kabestan – przekładnia, która jest bardzo pomocna przy wybieraniu lin

Kambuz – kuchnia znajdująca się na pokładzie

Kapok – kamizelka ratunkowa

Kąt martwy – strefa, w której jacht nie możne płynąć pod żaglami. Kąt martwy różni się w zależności od jachtu. Gdy wiatr wieje prosto od dziobu jachtu to kąt martwy rozciąga się po kilkanaście stopni w lewo i w prawo od jachtu

Keja – drewniany pomost, przy którym cumowane są łodzie

Kilwater – ślad, który pozostawia łódź, który widać przez pewien czas na tafli wody

Kingston – pomieszczenie, w którym znajduje się toaleta

Klar – określenie, które oznacza porządek na pokładzie

Knaga –część osprzętu jachtu, która służy do mocowania fałów, szotów i innych lin. Knagi mocowane są do masztu, pokładu, czy innej nieruchomej części jachtu. Knaga klasyczna ma kształt rogów, na których, w ósemkę, okłada i mocuje się liny

Koja – łóżko na pokładzie łodzi, rozmieszczone w zależności od modelu jachtu (na dziobie, rufie, w mesie)

Kokpit –niezadaszona część pokładu, która znajduje się w tylniej części łodzi. W zależności od modelu, mogą być tam miejsca siedzące, ster, silnik, stolik itp.

Krawat – krótka linka, która służy do obwiązywania żagla (aby łatwiej było go schować), wiązania i przymocowywania drobnego wyposażenia jachtu oraz łączenia ze sobą innych lin

Kurs – kierunek, w którym porusza się łódź

Likszpara – otwór w maszcie od strony rufy, w którą wkłada się lik, czyli przednią krawędź żagla

Maszt – pionowy element konstrukcyjny jachtu, służący do mocowania i rozwijania na nim żagli

Mesa – środkowa część kkadłuba, która głównie służy za salon i gdzie można usiąść wspólnie z załogą i zjeść przygotowany posiłek. Często znajdują się tam również składane koje mesowe, na których można spać

Miecz – ruchoma, ołowiana lub żelazna płetwa opuszczana do wody przez skrzynkę mieczową. Dzięki niemu jacht jest stabilny i zapewniona jest mu stateczność

Motyl – ustawienie żagli, gdzie fok pracuje po przeciwnej stronie kadłuba niż grot. Stosowane przy pełnym wietrze

Odbijacz – gumowy przedmiot wypełniony powietrzemzabezpieczający burty jachtu podczas manewrów w porcie

Pagaj – inaczej wiosło

Patent – dokument potwierdzający posiadany stopień żeglarski i umożliwiający nawigację

Prawy (lewy) hals – kurs, przy którym wiatr utrzymuje się z prawej (lewej) strony łodzi

Refować – zmniejszać powierzchnię żagla, przez podwiązanie dolnej części żagla małymi linkami do bomu (najczęściej przy silnym wietrze)

Rufa – tylna część łodzi

Rumpel – drążek z drewna lub metalu, służący do poruszania steru

Spinaker – wielki żagiel w kształcie balona stawiany w przypadku wiatru wiejącego od rufy

Ster – służy on do wybierania i utrzymywania kursu

Sternik (skipper) – osoba, która w danej chwili steruje jachtem

Szot – gruba, mocna lina służąca do ustawiania żagli w konkretnych pozycjach zgodnie z wiejącym wiatrem i do ich rozstawiania i zwijania

Sztag – stalowa linka podtrzymująca maszt z przodu łącząca top i dziób

Takielunek – ruchomy osprzęt jachtu (liny, żagle, drobny sprzęt)

Top – szczyt masztu

Topenanta – lina, która podtrzymuje bok bomu

Wanty – metalowe liny, umieszczone symetrycznie na obu burtach jachtu. Podtrzymują one maszt

Zęza – miejsce położone najniżej w kadłubie jachtu (między podłogą a dnem) To tam jest położony balast, zbiorniki na wodę, paliwo, nieczystości.

Zwrot – zmiana kierunku żeglowania poprzez gwałtowną zmianę położenia żagli (z jednej na drugą stronę burty), dzięki czemu wiatr zaczyna pchać żaglówkę w przeciwną stronę

Żagiel – tkanina, która odpowiednio zszyta umożliwia ruch łodzi, dzięki specjalnej powierzchni, która łapie wiatr

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Aby sprawdzić kto jest administratorem Twoich danych i w jaki sposób są przetwarzane przejdź do Polityki Prywatności.