Jacht Optimist – początek przygody

Optimist jest jachtem żaglowym, na którym swoją przygodę z żeglarstwem zaczyna największa liczba osób. Nie jest to jedyna możliwość nauczenia się żeglarstwa, ale zdobycie umiejętności na optimiście pozwoli ci najlepiej przeżyć pierwszą przygodę z żaglami – będziesz mógł spróbować swoich sił w regatach tak jak mistrz olimpijski z Atlanty, Mateusz Kusznierewicz, który też zaczynał od Optimista. Optimist to jacht, który wybaczy ci pierwsze błędy. Jest niewielki, tani, łatwy w transporcie, utrzymaniu, żeglowaniu itd. Jeśli masz żyłkę sportową, od razu będziesz mógł ścigać się z dużą grupą żeglarzy. Na żaglówce nauczysz się m.in. samodzielnie radzić sobie w różnych sytuacjach, ale też współpracować z innymi.

Jak zbudowany jest Optimist 

Przedstawiamy najważniejsze elementy optimista – kadłub, takielunek (czyli maszt, bom, rozprze), żagiel, ster, miecz i osprzęt.

Schemat

Kadłub

To taka „wanna”, w której będziesz żeglować. „Doczepia się” do niej pozostałą część wyposażenia – maszt, ster i miecz. Środek kadłuba nazywa się kokpitemRufa to tylna część kadłuba, dziób to jego przednia część. Rozróżnia się też prawą i lewą stronę kadłuba – prawą i lewą burtę.

Maszt

Na tej „rurce” zawieszony jest żagiel. Doczepiono do niej kilka okuć, czyli uchwytów, haczyków, oczek, bloczków, do których zaczepiamy żagiel i bom.

Bom

Lekka rurka, cieńsza niż maszt, na której rozpina się żagiel. Też podoczepiano do niej kilka różnych okuć. Koniec bomu, który dochodzi do masztu, zakończony jest obejmą – gardą.

Rozprze

To najcieńsza rurka, która też ma wpływ na kształt żagla. Rozprze rozciąga żagiel po skosie – w górę i lekko w tył. Optimist to chyba jedyna łódka, na której spotkasz się z tym urządzeniem. Na innych jachtach rozprza się nie stosuje.

Wimpel

To wskaźnik kierunku wiatru, który zawsze ustawia się wzdłuż jego kierunku – tak jak chorągiewka. Wimpel można kupić w sklepie żeglarskim albo wykonać samemu np. ze szprychy rowerowej i wyprostowanego ptasiego pióra (im dłuższe, tym lepsze).

Żagiel

Daje napęd łódce, czyli jest to podstawowy element każdej żaglówki. O żagiel, jak o każdy silnik, trzeba dbać szczególnie. Nie gnieść go, nie plamić, suszyć po każdym przypłynięciu. Szybko się przekonasz, że żagiel nie jest płaski, tylko wybrzuszony. Gdyby tak nie było, żeglowałbyś dużo wolniej lub wcale. Żagiel Optimista ma cztery krawędzie – liki: dolny (u dołu), górny (u góry), wolny (na krawędzi spływu) i przedni (przy maszcie).

Żagiel ma też kieszenie, w które wpycha się listwy. Dzięki temu uzyskuje lepszy kształt, więc żegluje się szybciej.

Ster

To urządzenie zamocowane na dwóch zawiasach (okuciach steru) do rufy (pawęży) służące do sterowania. Zauważ: z jednej strony ster zakończony jest rumplem z przedłużaczem, który będziesz trzymać w ręku podczas żeglowania, drugi koniec steru to wyprofilowana, płaska płyta – płetwa sterowa zanurzona w wodzie.

Miecz

Nie służy do bitew rycerskich z kolegami, tylko do uzyskania oporu bocznego. W kolejnym odcinku elementarza dowiesz się, co to jest opór boczny. Miecz wsuwa się do skrzynki mieczowej. Bez niego lepiej nie schodź na wodę.

Remizki

W żaglu jest jeszcze kilka otworów zabezpieczonych przed rozrywaniem tzw. remizkami. Przez nie będą przechodzić linki mocujące żagiel do masztu, bomu i rozprza. Jeśli znajdziesz jakiś inny otwór bez remizki, to zwykle jest to dziura w żaglu, z którą będziesz musiał udać się do żaglomistrza.

Zbuduj własnego Optimista z ISSA

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Aby sprawdzić kto jest administratorem Twoich danych i w jaki sposób są przetwarzane przejdź do Polityki Prywatności.